MONIPUOLISET, IHANAT CHIAPUUROT











Olen hullaantunut ja hullaantunuttanut samalla myös avopuolisoni erilaisiin chiapuuroihin. Melkeinpä joka ilta tulee loihdittua jonkinlainen uusi resepti chiasta, joskus pienemmin tuunauksin, joskus vähän radikaalimmin. Pelkäsin epäonnistuneeni chiapersimonpuuron kohdalla kun rohkeasti hetin sekaan viherjauhetta, joka on tunnetusti maultaan todella vahvaa tavaraa. Mutta sekin meni hyvin alas ja maistui hyvältä! Lisäksi olen kertonut avokilleni terveyskokkailuiden nyrkkisäännön; jos se ei maistu hyvälle, ajattele sen ravintoarvoja ja nauti siitä mitä kroppasi siitä saa. ;)



Sain eilen tilaamani lähetyksen Foodinilta. En malta odottaa, että pääsen toteuttamaan erilaisia leipomusideoitani ja tekemään jouluksi raakasuklaakonvehteja. Eilen paketin sisällöstä chiavanukkaaseen pääse suklaakuorrutettuja mulperimarjoja, jotka olivat varsinaista herkkua. Nam! Lisäksi kokeilin ensimmäistä kertaa kookosmannaa tämän sekaan, joskin tämä paljon hehkutettu tuote ei onnistunut hurmaamaan minua ainakaan tällä ekalla kokeilulla. Sääli, olin odottannut sen mullistavan monta ruokaa, mutta toisin taitaa käydä. 

Chiapersimon tuorepuuro

Chiansiemeniä 2 ruokalusikallista 
(sekoitin kuivien siementen sekaan ceylon-kanelia ja vaniljauutejauhetta + viherjauhetta voi laittaa tahtoessaan)
Kookosmaitoa tai vettä 1,5 dl
Steviaa
Persimonia, osa soseutettuna puuron sekaan, osa paloina päälle

Toinen versio chiapersimonpuurosta, joka sai etenkin avokkini suosion puolelleen on sama resepti kuin yllä, mutta persimon jätetään soseuttamatta ja laitetaan vain paloina sekaan/päälle. Lisäksi viherjauhe kannattaa jättää tästä kokonaan ja sen sijaan heittää puuron sekaan mustikoita. Ihanan raikas iltapala! 

Vinkki; kaikki tuorepuuroihin laitettavat mausteet kannattaa sekoittaa kuivina siementen sekaan. Esim. vaniljauutejauhe tuppaa paakkuuntumaan. 


Jouluinen chia-omenapuuro

Chiansiemeniä 2 ruokalusikallista
Vettä n. 1,5desiä
Kookosmannaa 1 ruokalusikallinen (tai jätä tämä pois ja käytä kaura-, kookos,- tai mantelimaitoa)
Steviaa loraus (nestemäistä) tai erytritolia
Gojimarjoja tai puolukoita
Vaniljauutejauhetta, piparkakkumaustetta ja ceylonkanelia
Pari mulperimarjaa tai pari palaa tummaasuklaata
Ripaus suolaa

Laita chiansiemenet turpomaan. Kun rakenne on vanukasmainen, laita blenderiin kookosmannan sekä marjojen kanssa ja tee seoksesta tasaista massaa. Tässä vaiheessa kannattaa lisätä vielä vähän nestettä mukaan. Laita sekaan piparkakkumaustetta ja vaniljauutetta sekä steviaa/erytritolia. 
Paista omenalohkot pannulla ja mausta vaniljauutteella ja ceylon-kanelilla.




Ei kommentteja

Jos vierailit blogissani, jätäthän terveiset!

Kiitos kommentistasi! ♥

Back to Top